Svar: Flaske sovende
29. november 2012
Alder:
5 mdr.
Kære LB
Tak for dit brev og velkommen tilbage - og hvor er det dejligt at høre at I har fået en lillebror - stort tillykke med det :)
Det vigtigste lige nu er, at din dreng får den mælk han har behov for og tager det på han skal - og hvis det kræver, at han spiser sine flasker i søvne, så er det sådan. Det skal du ikke bekymre dig om lige nu - han skal nok lære at spise i vågen tilstand, så det tager du lige nu stille og roligt :)
Skemad vil han naturligt spise, når han er vågen og han lyder interesseret og parat til det, så det er rigtig fint. På den måde ændrer tingene sig stille og roligt hos jer og tiden arbejder for jer :) Det er meget fint, hvis han får mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, han må naturligvis gerne drikke mere, men ligger han derimellem, så burde han få mælk nok. Derudover kan han få vand af kop sammen med sin skemad og så får han naturligt også mere og mere næring via skemaden - det hele hjælper godt på vej og vil øge hans vægt :)
Jeg bryder mig normalt ikke om at "sætte diagnoser" på børn, men jeg ved at det nogle gange hjælper forældre, fordi det giver ro at vide, at man ikke gør noget forkert, at der ikke er noget galt med ens barn - men det er nu engang sådan barnet er, det er barnets personlighed - og man taler her om High Need Babies.
Alle børn har brug for, at vi forældre er opmærksomme på, hvornår de er trætte, sultne, skal stimuleres, hjælpes med at finde ro osv. Det er helt naturligt, sådan er børn og sådan er det at have børn. Men de fleste børn har brug for hjælp på et af punkterne - de sover rigtig godt, men har svært ved at spise eller modsat, de spiser rigtig godt, men har svært ved at sove. High Need Babies skiller sig ud, fordi de har brug for hjælp på alle punkter.
Disse børn har på den ene side brug for rigtig meget stimulation, men bliver samtidig meget let overstimulerede. De har rigtig svært ved at sove, kan græde, når de skal finde ro eller kan vågne med et skrig og har svært ved at komme videre i søvnen og de har ofte også svært ved at spise .. Det er tydeligt sultne og søgende, men når de så tilbydes flasken, så spiser de lidt eller afviser, som om de ikke har brug for den - men hvis man så nøder den ekstra, bevarer roen og bliver ved, ja så sluger de pludselig 150 ml og hvorfor så stritte imod? - Fordi han simpelthen har svært ved at fornemme, hvornår han er mæt og hvornår han er sulten.
Og måske er det derfor jeres dreng spiser bedst i søvne - og det er helt okay:)
Det er rigtig godt at du drøfter maveproblemerne med jeres læge og hvis lægen mener at jeres dreng har en prop stående, så er det vigtigt at få denne ud. Det er fint med laktulose eller movicol - prøv jer frem med lægen på sidelinjen - men overvej også om han skulle have et klyx i endetarmen, for på den måde at få skabt fuld passage - tal også med lægen om det.
Du er nødt til at sikre hans behov for mælk og hvis du går ud fra at hans behov for mælk ligger mellem 800-1000 ml så får han hvad han har brug for af næringsstoffer og bliver ikke overfyldt med mælk :) Væskebehovet kan derudover dækkes af vand.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og formiddagslur
Frokost: Tilbydes ½ dl grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og middagslur
Eftermiddag: Flaske og powernapper
Aften: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Evt flaske ...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. nu hvor I skal igang med skemaden og familiemaden:)
Håber at ovenstående giver dig lidt ro med på vejen og glæder mig til at følge jer igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske